"Tingkatkan Semangat Patriotik" Ketua Puteri UMNO Kedah

ALOR SETAR, 09 MAC 2017: Seluruh rakyat di negara ini diminta untuk meningkatkan semangat patriotik dan cintakan tanahair dalam menghadapi konflik hubungan diplomatik dengan Korea Utara yang sedang kecoh diperkatakan hari ini.

Image may contain: 1 person, smiling, standing


Ketua Puteri UMNO Kedah, Datin Norhashimah Md. Nowar berkata, hikmah di sebalik apa yang berlaku itu memerlukan rakyat di negara ini supaya bersatu padu mempertahankan kedaulatan dan maruah negara dari sebarang ancaman luar.

"Kita perlu tingkatkan semangat patriotik kita. Semangat itu penting dalam setiap jiwa rakyat Malaysia ketika kita sedang menghadapi konflik membabitkan negara luar yang mengancam keselamatan rakyat kita.

"Sebelum ini kita pernah hadapi ancaman kedaulatan di Lahad Datu. Rakyat Malaysia bersatu padu ketika itu walaupun ada segelintir yang sanggup memperlekeh keadaan kononnya ia sekadar 'lakonan' pihak kerajaan.

"Dan kini, mungkin ia tidak melibatkan senjata, namun maruah negara dan 11 saudara kita bagai jadi tebusan Korea Utara. Kita perlu sehati sebulat suara mendesak supaya pemimpin negara itu segera bebaskan saudara-saudara kita," tegas Norhashimah ketika dihubungi Kedahnews.com, di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Ketua Puteri UMNO Kedah itu turut memberikan sokongan padu dan menyeru kepada semua pihak agar memberi keyakinan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dalam menangani konflik dengan republik berkenaan.

Tegas beliau, kreadibiliti yang dimiliki Mohd Najib mampu menangani isu dan provokasi Korea Utara.

"Saya yakin PM mampu selesaikan konflik ini dengan baik. Rakyat dan kedaulatan negara ini sememangnya sudah lama menjadi keutamaan Datuk Seri Mohd Najib. Rakyat perlu yakin padanya sebab beliau pernah buktikan kemampuannya menangani isu pencerobohan di Lahad Datu sebelum ini.

"Jika kita rujuk pada insiden MH17 sebelum ini pun, PM selesaikan dengan diplomasi yang cukup mengkagumkan. Rusia dan pihak pemberontak di negara itu pun terima penyelesaian itu dengan baik. Puteri UMNO Kedah yakin konflik ini akan dapat beliau selesaikan.

"Isunya kini adalah soal keselamatan rakyat dan maruah negara, tiada kompromi dalam kedua isu itu. Ini bukan soal politik untuk dipolitikkan," ujarnya lagi.

Seramai 11 warga Malaysia kini sedang dihalang keluar dari Korea Utara susulan dari ketidakpuasan hati pemimpin negara itu terhadap keputusan kerajaan menganggap Duta republik itu sebagai "persona non grata".

Malaysia memberikan 48 jam kepada Duta Korea Utara, Kang Chol untuk keluar dari negara ini ekoran dari kenyataan biadapnya yang mendakwa siasatan pihak berkuasa berhubung kes pembunuhan Kim Jong-nam, abang tiri kepada pemimpin tertinggi republik itu, Kim Jong-un.

Kang Chol dalam kenyataannya turut menuduh Malaysia berkomplot dengan Korea Selatan untuk mengaitkan kes pembunuhan Jong-nam dengan Korea Utara yang disyaki merupakan dalang di sebalik kejadian tersebut.

Ekoran itu, Kang Chol telah dipanggil bertemu dengan Kementerian Luar bagi menjelaskan kenyataan biadap tersebut dan meminta maaf atas tuduhan yang tidak berasas berkenaan.

Namun beliau kemudiannya enggan bertemu Kementerian Luar, sekaligus menyaksikan dirinya diumum sebagai "persona non grata" dan diminta keluar dari negara ini. - Kedahnews.com

Popular posts from this blog

CERGASKAN DIRIMU DI HARI SUKAN NEGARA 2016

3 Lagenda Malaysia Gegarkan Paralimpik Rio 2016