Alkisah Hari Raya Aidilfitri di Malaysia




Rasanya sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri di Malaysia adalah sambutan paling meriah kalau nak dibandingkan dengan negara lain di seluruh dunia. Kat Malaysia ni jugalah Hari Raya Aidilfitri disambut dari 1 Syawal hinggalah ke minit terakhir dalam bulan Syawal. Hebatkan orang Malaysia? Kalau ada extra time mau selebret sampai bulan September.



Sebenarnya aku bukan nak cerita sangat pasal kehebatan orang Malaysia selebret bila berhari raya tapi aku nak cakap sikit tentang sifat-sifat orang Malaysia yang kurang disenangi bila menjelang Hari Raya Aidilfitri. Ada satu perkara yang aku rasa kerajaan dan Tuan PM kena ambil maklum secara serius. Bos tolonglah nasihat kat menteri-menteri, ketua jabatan, pengerusi dan pengarah agensi kerajaan termasuk GLC supaya jangan beriya dan sibuk sangat dengan majlis rumah terbuka je. 

Banyak kesan yang tak baik kalau nak dibandingkan dengan kesan yang baik pasal open house ni. Aku tak taulah berapa banyak korang belanja untuk majlis ni semua tapi aku yakin nak buat benda macam yang korang buat ni kurang-kurang makan gak puluhan atau mungkin ratusan ribu ringgit. Ada member aku kata ni semua memang dah ada bajet keraian setiap kementerian. Ye la memang ada bajet tapi bajet tu datang daripada mana? Poket menteri atau boss kat kementerian tu ke? Semua tu duit rakyat tau! Duit aku jugak! 

Lagi satu yang aku perasan bila kat open house kementerian, jabatan, rumah menteri, GLC ke muka-muka sama je yang pegi. Kalau tak caya korang boleh tengok sendiri kat FB dengan IG. Muka-muka ni jugak yang akan jadi macam berok selfie sana sini dengan VIP. Aku tengok yang ramainya bukan staff atau client tapi kuncu-kuncu politik yang teramat poyo.

Pasal penjawat awam pulak, aku cuma nak komen satu benda ni yang korang mungkin tak sedar. Bila bulan puasa korang cakap pegawai jabatan dan boss sibuk setelkan kerja sebelum raya pastu ada banyak majlis buka puasa. Bila nak dekat raya mood korang nak keje pun dah kureng. Bila masa hari raya korang cuti pastu korang sibuk open house dengan bos-bos sekali terjebak. Ni aku tak cerita lagi pasal sikap korang masa hujung tahun nak habiskan cuti lah pulak. Sama je baik yang menyokong atau yang membangkang. Aku tengok korang ni ramai yang sebenarnya menangguk dalam air yang keruh.

Jadi aku harap Tuan PM boleh nasihatkanlah menteri-menteri pilihan tuan sendiri dan ketua-ketua jabatan ni untuk bersederhana macam yang tuan ada cakap pasal wassatiyah. Sambil kita nasihatkan orang, kita ingatkan jugak diri kita ye bos! Tak payahlah buat majlis rumah terbuka besar-besar siap dengan retis nyanyi kalau muka-muka sama je yang datang. Kesian kat rakyat terliur tengok makanan sedap-sedap dalam gambar di FB dan IG tu. Aku cadangkan kalau nak buat majlis open house ni maximum sampai minggu kedua Syawal je. Bajet tu lebih baik buat benda lain yang ramai orang boleh rasa. Amacam Tuan PM?

Kesian kat Tuan PM ni sebab dalam keadaan Amerika tengah sibuk nak siasat pasal kes duit 1mdb tapi ramai macai-macai tegar masih sibuk beropen house sambil berselfie macam tak pernah jumpa 40 tahun. Padahal baru je jumpa kat open house sebelah tadi. Poyo betul! 

Kalau korang tak setuju dengan aku korang delete lah coretan ni. Tapi kalau korang ada 10% setuju dengan aku korang forwardkan atau share la kat kawan-kawan korang.

Terima kasih daun keladi

Popular posts from this blog

3 Lagenda Malaysia Gegarkan Paralimpik Rio 2016

CERGASKAN DIRIMU DI HARI SUKAN NEGARA 2016