Sekilas Mengenai Olimpik Rio 2016


Sukan Olimpik Musim Panas 2016 (Bahasa Portugis: Jogos Olímpicos de Verão de 2016, Bahasa Inggeris: 2016 Summer Olympics) secara rasmi dikenali sebagai Sukan Olimpik XXXI atau dikenali sebagai Rio 2016 yang berlangsung di Rio de Janeiro, Brazil. Temasya sukan ini di buka bermula pada 3 0gos 2016 sehingga 21 Ogos 2016.
Lebih daripada 10,500 atlet dari 206 negara mengambil bahagian dan ini adalah penyertaan buat pertama kali bagi negara Kosovo dan Sudan Selatan. Acara sukan ini mengambil tempat di 33 venue di bandar tuan rumah dan 5 venue di bandar Sao Paulo (bandar terbesar Brazil), Belo Horizonte, Salvador, Brasilia (ibu negara Brazil) dan Manaus. 
Pelbagai kontroversi telah berlaku sebelum acara sukan ini bermula termasuk termasuk ketidakstabilan kerajaan persekutuan Brazil, kebimbangan mengenai virus Zika, pencemaran teruk di Teluk Guanabara serta skandal doping melibatkan Rusia yang memberi kesan kepada penyertaan atlet mereka dalam acara sukan ini.

PEMBIDAAN
Proses bidaan untuk Sukan Olimpik Musim Panas 2016 secara rasminya dilancarkan pada 16 Mei 2007. Nawal El Moutawakel dari Maghribi mengetuai Suruhanjaya Penilaian 10 anggota selepas juga mempengerusikan suruhanjaya penilaian untuk bidaan Sukan Olimpik Musim Panas 2012. 
Banyak sekatan direka untuk mencegah calon bandar daripada berkomunikasi bersama atau mempengaruhi secara langsung 115 ahli yang mengundi. Bandar-bandar tidak boleh menjemput mana-mana ahli 10C untuk melawat dan tidak boleh menghantar apa-apa yang boleh dianggap sebagai hadiah. 
Undian terakhir dijalankan pada 2 Oktober 2009 di Copenhagen dimana Madrid dan Rio de Janeiro dilihat sebagai bandar yang akan menjadi tuan rumah. Chicago dan Tokyo tersingkir selepas pusingan pertama dan kedua undian manakala Rio de Janeiro mendahului Madrid sebelum memasuki pusingan terakhir. Rio de Janeiro menang undian dan diumumkan sebagai tuan rumah Sukan Olimpik Musim Panas 2016. 

LOGO
Logo rasmi untuk Sukan Olimpik Musim Panas 2016 direka oleh agensi Brazil, Tatíl Design. Logo ini mewakili tiga bentuk dalam warna kuning, hijau dan biru seperti bendera Brazil yang bercantum dengan bentuk keseluruhan mencerminkan Gunung Sugarloaf. Logo ini adalah berdasarkan empat konsep: tenaga berjangkit, kepelbagaian yang harmoni, alam semulajadi yang rimbun dan semangat Olimpik. 

KEBIMBANGAN DAN KONTROVERSI
Penularan wabak Virus Zika di Brazil telah meningkat kebimbangan mengenai potensi kesannya terhadap atlet dan pelancong. Penganjur merancang untuk melaksanakan pemeriksaan harian di venue Olimpik untuk mengelakkan lopak air bertakung yang membolehkan nyamuk untuk membiak. Dr. Amir Attaran dari Universiti Ottawa, menulis dalam Ulasan Kesihatan Orang Awam Harvard dengan memberi amaran bahawa 500,000 pelancong antarabangsa ke Sukan Olimpik boleh menyebabkan "malapetaka global" wabak Zika dan menegaskan bahawa ia adalah "tidak bertanggungjawab dari segi sosial" dan "etika yang boleh dipersoalkan" untuk membenarkan sukan ini diteruskan. Ramai atlet telah menarik dari dari Sukan Olimpik kali ini kerana kebimbangan mengenai virus Zika.
Pada masa yang sama, Brazil berdepan kemelesetan ekonomi paling teruk sejak era 1990-an, sekaligus meningkatkan persoalan mengenai sama ada negara ini telah cukup bersedia untuk sukan dengan latar belakang politik dan ekomoni yang tidak menentu. IOC menyatakan bahawa mereka sedang memerhatikan perkembangan politik negara ini. Pada 14 April 2016, Penyelarasan Keselamatan Olimpik memberi jaminan bahawa krisis ekonomi dan politik tidak akan menjejaskan keselamatan dan operasi sukan.
Pada 21 Julai 2016, dua minggu sebelum Sukan bermula, Polis Persekutuan Brazil menumpaskan rancangan pengganas jihad Islam untuk mencetuskan huru-hara. 10 orang yang bersekutu dengan ISIS telah ditangkap dan dua lagi telah melarikan diri. Selain itu, kumpulan pengganas tersebut telah secara agresif menggalakkan serangan berseorangan menyasarkan atlet dari UK, Amerika Syarikat, Perancis dan Israel, mencadangkan penggunaan racun atau bahan letupan yang dilekatkan pada pesawat kecil tanpa pemandu.
Sumber : wiki

Popular posts from this blog

CERGASKAN DIRIMU DI HARI SUKAN NEGARA 2016

3 Lagenda Malaysia Gegarkan Paralimpik Rio 2016