DAP Pulau Pinang perlu memainkan peranan utama dalam melaksanakan had dua penggal untuk jawatan Ketua Menteri, kata ADUN DAP Teh Yee Cheu

DAP Pulau Pinang perlu memainkan peranan utama dalam melaksanakan had dua penggal untuk jawatan Ketua Menteri, kata ADUN DAP Teh Yee Cheu
Teh, yang juga Adun Tanjung Bungah, berkata had istilah ini juga perlu diguna pakai untuk jawatan Perdana Menteri dan Menteri Besar.

“Had dua penggal boleh mencegah penyalahgunaan kuasa. Saya merayu kepada DAP untuk menerajui isu ini bermula dari Pulau Pinang sendiri.
“Saya merayu kepada Setiausaha Agung DAP,Lim Guan Eng untuk menerajui, dengan kedudukannya sebagai Ketua Menteri, untuk membuat ini sebagai legasi beliau dalam pembaharuan politik,” kata Teh pada sidang media di pusat khidmatnya di Jalan Osman bin Abdul Rahman, Tanjung Bungah semalam.
Dia bertanya kepada Lim untuk mempertimbangkan cadangan itu sebelum terlambat.
“Jadikan ini legasi anda, sementara anda masih mempunyai jawatan tersebut. Tidak seperti Mukhriz.
“Sekarang Mukhriz hanya boleh bercakap dan tidak mampu untuk bertindak ke atasnya.
Teh mengulas kenyatan Naib Presiden pro-tem Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Mukhriz Mahathir bahawa parti itu akan mencadangkan untuk menghadkan jawatan Perdana Menteri kepada dua penggal jika mereka membentuk kerajaan.
-Terjemahan dari The Star-

Sumber :mykmu

Popular posts from this blog

CERGASKAN DIRIMU DI HARI SUKAN NEGARA 2016

3 Lagenda Malaysia Gegarkan Paralimpik Rio 2016