Pokestop banyak di masjid dan rumah ibadah agama lain. Ada ke patut yahudi tu letak Pokestop ni kat masjid? "HARAM"

Pokemon GO memang patut "diharamkan"!


                 
Hari ini saya keluar cari Pokemon lagi. Bila saya main Pokemon GO 2 hari ni, saya rasa ia wajar diharamkan. Okay, saya bagi sebab..



1. Pokestop banyak di masjid dan rumah ibadah agama lain. Ada ke patut yahudi tu letak Pokestop ni kat masjid? Bila saya pergi satu masjid tu tadi, ada ramai anak muda yang berlonggok kat beranda masjid sambil main Pokemon GO. Bila azan Zohor, dorang semua simpan phone dalam poket, dan semua mereka pergi ambil wuduk. Kami solat berjemaah bersama-sama. Lepas solat, kitorang sambung balik main. Tak guna punya yahudi, dia buat kita solat berjemaah walaupun org kata game ni buat kita leka. Buatlah kita tak solat terus. Dia tak tahu ke kalau kita solat berjemaah nanti, dia yang rugi?

2. Pokemon GO ni melalaikan. Lalai bererti lupa. 2 hari Pokemon GO dilancarkan di Malaysia, saya dah berjalan sejauh 10.4 kilometer. Dah jadi exercise berjalan jauh. Saya terlalai daripada kepenatan. Selalu weekend saya memang habis kat rumah je. Mengadap TV, smartphone, makan dan tidur. Tak guna punya Pokemon GO tak bagi alasan untuk saya buat perkara-perkara tu lagi bila weekend! 

3. Pokemon GO ni tak guna sebab dia buat kita "mengiyakan" kuasa "dewa-dewa" selain Tuhan. Part ini paling saya setuju. Ini soal akidah, sedara! Bukan main-main.. kalau kita mengiyakan ketidakadilan pemimpin walaupun kita tahu dia tak betul, tapi sebab nak jaga periuk nasi kita sendiri dengan menggunakan agama Tuhan, itu tak apa. Orang kita ni bahaya, nanti main Pokemon tgk Squirtle pun boleh anggap "dewa" agaknya. Bahaya.. baik kita haramkan.

4. Orang kita ni "haram halal" nya ada trending. Hari ini kata haram, esok bila trending semua jadi halal. Lagi bonus bila yang trending tu buat duit banyak dan jadi kaya serta-merta. Tengok aje la ramen korea tu. Kejap halal, kejap haram. Sebelum ia jadi 'halal' baik kita haramkan betul2.

5. Spying tools. Jilake Pokemon GO ni spying tools.. Yahudi guna untuk intip saya la tu. Mana saya pergi, apa saya buat.. agaknya tak cukup FB, smartphone, segala Gmail, iCloud saya semua dia nak intip saya. Ini semua pun dah spying tools kot. Saya nak buang semua gadgets dan apps yang ada. Entah2 kamera Nikon yang saya guna buat kerja pun ada tracking device.

6. Pokemon GO buat kita tegur orang tak kenal. Mcm tadi, saya tgh main ada bdk cina berdua pun tgh dok cari pokemon. Bila terserempak, kami bertegur sapa dan mencari bersama-sama. Last2 kami bertukar number phone dan buat kawan baru. Tak bagus tegur strangers ni sebab kita orang Malaysia, kita buat hal masing-masing. Kita kan prejudis terhadap orang lain. Bila kita tgk org, ada je kurang org lain dari kita. Kita je bagus. So, game ni "tak bagus" dan "tak sesuai" untuk mentaliti org kita.

Jadi saya setuju Pokemon Go "diharamkan". Sekian

Popular posts from this blog

CERGASKAN DIRIMU DI HARI SUKAN NEGARA 2016

3 Lagenda Malaysia Gegarkan Paralimpik Rio 2016